Logo Open Guitar Festivalu
  • XV. MISTROVSKÉ KURZY
    HRAD KŘIVOKLÁT 2019
    OPEN GUITAR FESTIVAL
    6. - 9. června 2019

  • Závěrečná zpráva k XVI. ročníku festivalu

Slavnostní ročník festivalu klasické kytary na Křivoklátě

Desítky kytaristů a kytaristek se každoročně scházejí na magickém hradě Křivoklát. Koncerty virtuosních sólistů, ale i zavedených komorních souborů jsou jen částí bohatého programu Open Guitar Festivalu. Klasická kytara je důvodem, proč se již po patnácté otevřely sály a komnaty gotického hradu.

Dramaturgie letošního ročníku se vyznačovala prezencí špičkových slovenských kytaristů a evropských experimentátorů překračujících hranice klasické kytarové hry. Čtyřdenní festival nabídl nejen kvalitní večerní dvojkoncerty, ale i mistrovské interpretační kurzy a besedy s umělci, během celého dne. Šest sólistů a dva soubory vystoupili v Královském sále.

První koncertní večer zahájili tři studenti Hudební Akademie múzických umění v Praze. Spolužáci Martin Cába a Vít Dvořáček, vystoupili jak samostatně, tak v duu. Po jejich boku zahrál sólově Jaroslav Minář. Všichni předvedli osobité a přesvědčivé výkony. V druhé části večera koncertoval vítěz Mezinárodního bienále Kutná Hora za rok 2017 francouzský kytarista Cyprien N’Tsaï, který s obrovskou technickou brilancí představil stěžejní virtuosní kytarový repertoár od J. S. Bacha přes Maria Castelnuova-Tedesca po Rolanda Dyense.

Inovativní přístup ke kompozici a interpretaci předvedl druhý večer festivalu italský kytarista Marco de Biasi. Na koncertě zahrál své skladby, v nichž hrála důležitou roli i improvizace. Bratislavské kytarové kvarteto ve složení Miloš Slobodník, Yorgos Nousis, Radka Krajčová a Martin Krajčo předvedli širokou paletu repertoáru od Manuela de Fally, skladeb slovenských skladatelů Vladimíra Godára a Pavola Malovce či méně známé kvarteto Mathiase Duplessyho.

Poslední večer festivalu patřil dvěma výrazným sólistům s podstatně odlišným repertoárem. Bosenský kytarista zvučného jména Edin Karamazov, který je znám například svou spolupráci se Stingem, předvedl na Křivoklátě velice originální pojetí nejen ikonických skladeb J. S. Bacha. Jeho energický a temperamentní výkon si vysloužil ovace ve stoje. Stejně tak libozvučný hlas a obratné zacházení s ozvučenou kytarou německého kytaristy Michaela Koschorka zvedl obecenstvo ze židlí. Koschorek byl vrcholem hlavního festivalového programu. Příjemným žánrovým odklonem udělal tečku za posluchačsky náročným programem předchozích interpretů.

Open Guitar Festival začal ve čtvrtek 7. června a byl zakončen nedělním dopoledním závěrečným koncertem účastníků kurzů. Křivoklátský festival není jen o koncertech, je také místem setkávání profesionálů s amatéry, studenty nebo pedagogy. Během festivalu bylo možné pracovat na kytarové hře s virtuosem Pavlem Steidlem, nebo se speciálním hostem Jozefem Zsapkou, a samozřejmě i se všemi interprety večerních koncertů.

Patnáctý ročník festivalu klasické kytary přitáhl svou přátelskou rodinnou atmosférou pozornost kytaristů a kytaristek napříč celou Českou republikou. Posluchačské kapacity koncertů byly většinou vyčerpány, stejně jako místa na mistrovských interpretačních kurzech. Neutuchající zájem o tento festival dokazuje, že klasická kytara má v Česku své místo.

Open Guitar Festival